Direktlänk till inlägg 11 januari 2010
Hej bloggen.
Idag börjar en ny arbetsvecka men börjar först 15,45. Rätt skönt att få en lugn uppstart av dagen, där jag går ut med Muffe och sedan sitter här och kollar av mina olika webbsidor.
Idag när jag läste morgontidningen UNT (Uppsala Nya tidning) så fanns det en notis om bussförarnas arbetssituation som en privatperson hade lagt in.
Eftersom jag skälv är bussförare var det extra intressant att läsa genom vad det handlade om.
Den handlade om alla dessa timmar som en bussförare måste sitta vid ratten utan någon rast och jag kan bara bekräfta hur rätt han har.
Som det är idag, kan jag tex börja jobba 06,30 och sluta 19,25. Visst har vi raster osv men var hamnar säkerheten för oss förare, passagerare och medtrafikanter när en förare jobbar 12 timmar på en dag och vistas på jobbet 13 till 14 timmar.
När jag en gång tog mitt trafikkort så gick det att läsa dessa rader i läxböckerna.
Allt arbete före, under och efter körning räknas som en arbetsdag.
Idag år 2010 räknas enbart körtiden. VA? Vadå körtiden. Att vi sedan gör massor däremellan, skall det alltså inte räknas?
Min arbetsdag ser ut som följer.
1. Anländer till jobbet ca 20 - 30 min före starttid
2. Går ut till den buss jag skall ha ca 5 - 10 min före starttid.
3. Loggar in på bussdatorn och kassadatorn "dom heter något annat egentligen"
Parantes: Finns det ingen ström i batterierna måste jag kabla ingång bussen.
4. Köra till respektive avgångsplats.
5. Skylta bussen till rätt destination.
6. Trafikerar olika linjer i Uppland oavsett sommar som vinterväglag.
7. Klara att tackla samtliga eventuella problem under dagens resor.
Parantes: Resenärers olika frågeställningar, humör, krav och vara den som får ta "skiten"
8. Raster på olika ställen där du skall veta vad som gäller.
9. Avslutar med att tanka bussen (om det är kväll)
10. Göra de sista sakerna innan det är dags för hemgång.
Som ett tillägg vad det beträffar säkerheten. Läste jag att en mycket trött förare kan likställas med en berusad person. Jahaja, tänker jag och funderar en sväng på hur det rimmar med att vi förare skall jobba upp till 12 timmar och vistas på arbetet 13 till 14 timmar.
Vad gör arbetsgivarna, facket och myndigheterna åt det?
Ja inte ett jävla dugg vill jag påstå. Att arbetsgivarna inte bryr sig är ju gammalt känt. Dom utnyttjar lagens mening ända ut till minsta minut och så länge man på myndighetsnivå inte gör någon/några förändringar.
Det skall även tilläggas att jag älskar att köra tung trafik samt trivs oerhört bra på mitt arbete, men då bortsett från de långa arbetspassen.
Förmodligen lär jag återkomma i detta ärende framöver. Men tills dess, ha en kanondag.
//Kaj
Tjena. Det var sannerligen ett tag sedan jag var här och bloggade, men har man ett arbete med mycket oregelbundna arbetstider, då blir det så. I fredags var gumman och jag på VIP (gamla baldis) och dansade bugg så svetten rann i stida...
Det är söndag och jag inväntar tills det är dags att börja jobba igen och under tiden kan jag passa på och slänga ner några funderingar. Som yrkeschaufför har man sett mycket konstiga saker som folk håller på med när dom är ute och kör. Som a...
Tjeeena bloggen. Helt kort bara.....NU är det jobbdax. ...